perjantai 12. joulukuuta 2025

Puheenjohtajan tervehdys 2025

Kun katsoo peilistä, niin näkee vain eilistä. Kun vilkaisemme Kar-Air killan peiliä, niin näemme kuluneen vuoden tapahtumia.

Tuleva vuosihan alkaa yleensä Kar-Air killan maaliskuisella vuosikokouksella, ja sen jälkeen alkaa erilaiset retket, niin tänäkin vuonna.

Ensin oli vuorossa kesäretki, joka suuntautui suosittuun Visbyhyn, ja retki olikin niin suosittu, että kaikki halukkaat eivät mahtuneet mukaan. 

Syksyn retki tehtiin Lahdessa olevaan Suomen ainoaan moottoripyörämuseoon. Retki oli kiinnostava, kun monella kiltalaisella on tai on ollut jossakin elämänvaiheessa moottoripyörä. Esillä oli todella runsaasti erilaisia pyöriä eri vuosilta ja ne olivat laitettu hienosti esille. Museo on siisti ja valoisa, ja museota esitteli innokkaasti ja lennokkaasti omistajapariskunta Maarit ja Riku Routo. Pekka Karhumäki piti museolla esitelmän aiheesta, joka yhdistää Harley Davidsonin ja Veljekset Karhumäen.  Karhumäen veljesten ensimmäisessä koneessa Karhu 1. oli Harley Davidson HD 24 FE moottoripyörämoottori voimanlähteenä.

Marraskuun lopussa oli killan perinteinen pikkujouluristeily Tallinnaan ja siellä kohteena oli suosittu ja kiitosta saanut Lentosataman Merimuseo. Museo on valtavankokoinen ja esimerkiksi Viron ylpeys, sukellusvene Lembit on siellä museoituna alkuperäiseen asuunsa ja ehkä vähän vielä prameamminkin kuin aktiivipalvelusaikanaan.

Ensi maaliskuussa tulee kuluneeksi satavuotta siitä, kun Niilo Karhumäki nousi ilmaan rakentamallaan Karhu 1 lentokoneella. Näin satavuotta myöhemmin voimme todeta, että ensilento ei ollut nykymittapuun mukaan kestoltaan eikä matkaltaan pitkä, mutta se oli sitkeän pioneerin työtä suomalaisen lentoliikenteen hyväksi jo silloin. Tästä se alkoi, vähitellen ja vaikeuksien kautta, muodostua suomalainen, arvostettu ja luotettava lentoyhtiö Veljekset Karhumäki Oy ja Kar-Air Oy. Tuota ensilennon merkkipäivää juhlistamme Vantaan ilmailumuseolla maaliskuussa 2026.

Kun uutiset maailmalta ovat olleet viime aikoina kovin synkkiä, niin ajattelin laittaa tähän yhteyteen muutaman valopilkun ilmailun saralta.

Uskoa tulevaisuuteen antaa esimerkiksi se, että kevään 2026 Finnairin Euroopan reittiverkostoon on lisätty jopa 12 uutta kohdetta.

Tuttu pohjoisen joulusesonki Euroopasta Lappiin on alkanut ja tänä vuonna myös Finnair on siinä mukana vuosien tauon jälkeen. On tärkeää, että meidän kotimaamme kenttäverkostolle saadaan näin lisäkäyttöä.

Myös NATOn koneet ovat lisänneet kenttien käyttöastetta. Esimerkiksi täällä Tampere-Pirkkalan kentällä Hercules tai C-17 kuljetuskone on tuttu näky muista sotilaskoneista puhumattakaan. Varmasti muillakin lentokentillä on operaatioiden määrä lisääntynyt samoista syistä. Nykyisten kenttien säilyttäminen on jo tuon paljon puhutun huoltovarmuuden kannalta tärkeä asia. Eikä enää yhtään tapaus ”Malmi” tarvita tässä maassa.

Viime viikolla ilmavoimat harjoitteli Mikkelin suunnalla maantietukikohtien käyttöä varalaskupaikkoina. Kiinnitti huomiota, että NATO- maiden edustajia oli seuraamassa nousu- ja laskeutumisharjoituksia suurella innolla ja mielenkiinnolla ja samalla saamassa oppia omille ilmavoimilleen.

Näinä aikoina tapahtuu ensimmäisen Suomen Ilmavoimien F-35 koneen roll-out USAssa. Vuoden alussa ryhmä suomalaisia pilotteja matkustaa F-35 koulutukseen Arkansasin Fort Smithiin.

Kun ensimmäiset suomalaiset pilotit menivät aikoinaan Hornet- koulutukseen Yhdysvaltoihin, he kertoivat USAn kouluttajapiloteille suomalaisista ilmataistelutaktiikoista. Amerikkalaiset olivat ihmeissään, kun heitäkin voi joku näissä asioissa vielä neuvoa, vaikka ovat maailman mahtavin ilmavoimat. Voimme olla ylpeitä siitä, että pienen Suomen ilmavoimia arvostetaan ja kuunnellaan maailmalla.

Veljekset Karhumäeltä Hallista se lähti ja ”Jalopuuhalliin” Seutulaan se tuli, nimittäin hyvä yhteishenki. Tuolta ahtaasta ja pienestä Kar-Air lintujen kotipesästä hoidettiin vuosikymmeniä sekä KR-reittilennot että charterit. Niiltä ajoilta on varmaankin tuo yhteenkuuluvaisuudenhenki periytynyt Kar-Air kiltaan. Tuon yhteishengen voi hyvin aistia noilla meidän retkillämme. Joukossamme on tekniikan ihmisiä, lentoemäntiä, stuertteja, toimistohenkilöitä, mekaanikkoja ja pilotteja. Eri työtehtävistä huolimatta, olemme kuin yhteinen perhe ja juttu luistaa kaikkien kesken ja hauskaa on. Hyvä me!

Toivotan kaikille jäsenillemme ja kaikille sidosryhmäläisille Hyvää Joulun aikaa sekä Hyvää vuotta 2026.

Olli Levola

Kar-Air kilta

puheenjohtaja

 

KARRIER

Puheenjohtajan tervehdys 2025