Kun katsoo peilistä, niin näkee vain eilistä. Kun vilkaisemme Kar-Air killan peiliä, niin näemme kuluneen vuoden tapahtumia.
Tuleva
vuosihan alkaa yleensä Kar-Air killan maaliskuisella vuosikokouksella, ja sen
jälkeen alkaa erilaiset retket, niin tänäkin vuonna.
Ensin oli
vuorossa kesäretki, joka suuntautui suosittuun Visbyhyn, ja retki olikin niin
suosittu, että kaikki halukkaat eivät mahtuneet mukaan.
Syksyn
retki tehtiin Lahdessa olevaan Suomen ainoaan moottoripyörämuseoon. Retki
oli kiinnostava, kun monella kiltalaisella on tai on ollut jossakin elämänvaiheessa
moottoripyörä. Esillä oli todella runsaasti erilaisia pyöriä eri vuosilta ja ne
olivat laitettu hienosti esille. Museo on siisti ja valoisa, ja museota
esitteli innokkaasti ja lennokkaasti omistajapariskunta Maarit ja Riku
Routo. Pekka Karhumäki piti museolla esitelmän aiheesta, joka yhdistää
Harley Davidsonin ja Veljekset Karhumäen. Karhumäen veljesten
ensimmäisessä koneessa Karhu 1. oli Harley Davidson HD 24 FE
moottoripyörämoottori voimanlähteenä.
Marraskuun
lopussa oli killan perinteinen pikkujouluristeily Tallinnaan ja siellä kohteena
oli suosittu ja kiitosta saanut Lentosataman Merimuseo. Museo on valtavankokoinen
ja esimerkiksi Viron ylpeys, sukellusvene Lembit on siellä museoituna
alkuperäiseen asuunsa ja ehkä vähän vielä prameamminkin
kuin aktiivipalvelusaikanaan.
Ensi maaliskuussa tulee kuluneeksi satavuotta siitä, kun Niilo Karhumäki nousi ilmaan rakentamallaan Karhu 1 lentokoneella. Näin satavuotta myöhemmin voimme todeta, että ensilento ei ollut nykymittapuun mukaan kestoltaan eikä matkaltaan pitkä, mutta se oli sitkeän pioneerin työtä suomalaisen lentoliikenteen hyväksi jo silloin. Tästä se alkoi, vähitellen ja vaikeuksien kautta, muodostua suomalainen, arvostettu ja luotettava lentoyhtiö Veljekset Karhumäki Oy ja Kar-Air Oy. Tuota ensilennon merkkipäivää juhlistamme Vantaan ilmailumuseolla maaliskuussa 2026.
Kun uutiset
maailmalta ovat olleet viime aikoina kovin synkkiä, niin ajattelin laittaa
tähän yhteyteen muutaman valopilkun ilmailun saralta.
Uskoa
tulevaisuuteen antaa esimerkiksi se, että kevään 2026 Finnairin Euroopan
reittiverkostoon on lisätty jopa 12 uutta kohdetta.
Tuttu
pohjoisen joulusesonki Euroopasta Lappiin on alkanut ja tänä vuonna myös
Finnair on siinä mukana vuosien tauon jälkeen. On tärkeää, että meidän kotimaamme
kenttäverkostolle saadaan näin lisäkäyttöä.
Myös NATOn
koneet ovat lisänneet kenttien käyttöastetta. Esimerkiksi täällä
Tampere-Pirkkalan kentällä Hercules tai C-17 kuljetuskone on tuttu näky
muista sotilaskoneista puhumattakaan. Varmasti muillakin lentokentillä on
operaatioiden määrä lisääntynyt samoista syistä. Nykyisten kenttien
säilyttäminen on jo tuon paljon puhutun huoltovarmuuden kannalta tärkeä
asia. Eikä enää yhtään tapaus ”Malmi” tarvita tässä maassa.
Viime
viikolla ilmavoimat harjoitteli Mikkelin suunnalla maantietukikohtien
käyttöä varalaskupaikkoina. Kiinnitti huomiota, että NATO- maiden
edustajia oli seuraamassa nousu- ja laskeutumisharjoituksia
suurella innolla ja mielenkiinnolla ja samalla saamassa oppia omille
ilmavoimilleen.
Näinä
aikoina tapahtuu ensimmäisen Suomen Ilmavoimien F-35 koneen roll-out USAssa.
Vuoden alussa ryhmä suomalaisia pilotteja matkustaa F-35 koulutukseen
Arkansasin Fort Smithiin.
Kun
ensimmäiset suomalaiset pilotit menivät aikoinaan Hornet- koulutukseen
Yhdysvaltoihin, he kertoivat USAn kouluttajapiloteille suomalaisista ilmataistelutaktiikoista.
Amerikkalaiset olivat ihmeissään, kun heitäkin voi joku näissä asioissa
vielä neuvoa, vaikka ovat maailman mahtavin ilmavoimat. Voimme olla
ylpeitä siitä, että pienen Suomen ilmavoimia arvostetaan ja kuunnellaan
maailmalla.
Veljekset
Karhumäeltä Hallista se lähti ja ”Jalopuuhalliin” Seutulaan se tuli, nimittäin
hyvä yhteishenki. Tuolta ahtaasta ja pienestä Kar-Air lintujen kotipesästä
hoidettiin vuosikymmeniä sekä KR-reittilennot että charterit. Niiltä
ajoilta on varmaankin tuo yhteenkuuluvaisuudenhenki periytynyt Kar-Air
kiltaan. Tuon yhteishengen voi hyvin aistia noilla meidän retkillämme.
Joukossamme on tekniikan ihmisiä, lentoemäntiä, stuertteja,
toimistohenkilöitä, mekaanikkoja ja pilotteja. Eri työtehtävistä
huolimatta, olemme kuin yhteinen perhe ja juttu luistaa kaikkien kesken ja
hauskaa on. Hyvä me!
Toivotan kaikille jäsenillemme ja kaikille sidosryhmäläisille Hyvää Joulun aikaa sekä Hyvää vuotta 2026.
Olli Levola
Kar-Air kilta
puheenjohtaja
